poniedziałek, 1 kwietnia 2013

[SŁOWA, SŁOWA, SŁOWA] MARZEC 2013

Przełom lutego i marca zrobił sobie z nas niezłe jaja, sugerując rychłą wiosnę, bo dziś jest 1 kwietnia, a zima przypuszcza kolejne ataki na polskie ziemie. Skoro już o jajach mowa, pewnie niektórzy z Was pamiętają, jak rok temu - też w Prima Aprilis - z wielkanocnych jaj wykluły się Węże, czyli nagrody dla wszystkiego, co najgorsze w polskim kinie. Wówczas członkowie akademii tej niecodziennej nagrody (w tym niżej podpisany) wyróżnili przed wszystkim twórców zaangażowanych w powstawanie Weekendu Pazury oraz 1920 Bitwy Warszawskiej Hoffmana, co niekoniecznie spotkało się z pozytywną reakcją środowiska filmowego (doprowadzając przy okazji do powstania nowego branżowego określenia: "zdystansowany jak Idziak"). W tym roku nagrody zostaną wręczone nieco później, bo kwietnia czternastego, ale tym razem w należytej formie (będzie scena, prowadzący, statuetki) i z większą przychylnością głównych zainteresowanych; no, przynajmniej jednego, bo oto Tomasz Karolak , aktor godny niejednego Węża, zgodził się poprowadzić tegoroczną galę pod gościnnym dachem warszawskiego Teatru IMKA.

W tym roku do antynagród nominowane są następujące wynaturzenia polskiej kinematografii:

WIELKI WĄŻ czyli NAJGORSZY FILM: Big Love, Bitwa pod Wiedniem, Kac Wawa, Komisarz Blond i Oko Sprawiedliwości, Sztos 2
AKTOR: Piotr Adamczyk (Bitwa pod Wiedniem), Mariusz Pujszo (Kac Wawa), Mariusz Pujszo (Komisarz Blond i Oko Sprawiedliwości), Borys Szyc (Kac Wawa)
AKTORKA: Alicja Bachleda-Curuś (Bitwa pod Wiedniem), Sonia Bohosiewicz (Kac Wawa), Roma Gąsiorowska (Kac Wawa), Marta Żmuda-Trzebiatowska (Hans Kloss. Stawka większa niż śmierć)
DUET NA EKRANIE: Przemysław Bluszcz i Mirosław Zbrojewicz (Kac Wawa), Sonia Bohosiewicz i Borys Szyc (Kac Wawa), Olga Bołądź i Michał Żebrowski (Nad życie), Aleksandra Hamkało i Antoni Pawlicki (Big Love), Marta Żmuda-Trzebiatowska i Tomasz Kot (Hans Kloss. Stawka większa niż śmierć)
REŻYSERIA: Barbara Białowąs (Big Love), Paweł Czarzasty (Komisarz Blond i Oko Sprawiedliwości), Łukasz Karwowski (Kac Wawa), Olaf Lubaszenko (Sztos 2), Patryk Vega (Hans Kloss. Stawka większa niż śmierć)
SCENARIUSZ: Barbara Białowąs (Big Love), Piotr Czaja, Jacek Samojłowicz i Krzysztof Węglarz (Kac Wawa), Jerzy Kolasa i Olaf Lubaszenko (Sztos 2), Patrycja Nowak i Michał Zasowski (Nad życie), Mariusz Pujszo i Krzysztof Węglarz (Komisarz Blond i Oko Sprawiedliwości)
KOMEDIA, KTÓRA NIE ŚMIESZY: Kac Wawa, Komisarz Blond i Oko Sprawiedliwości, Od pełni do pełni, Sztos 2, Twoja Stara. Baśń
NAJGORSZY EFEKT SPECJALNY: atak na Wiedeń (Bitwa pod Wiedniem), multiplikacja żołnierzy (Bitwa pod Wiedniem), lot kuli (Kac Wawa), waląca się latarnia morska (Hans Kloss. Stawka większa niż śmierć), rozpaczliwy wilk (Bitwa pod Wiedniem)
ŻENUJĄCA SCENA: Alicja Bachleda-Curuś obnażająca pierś do leczenia (Bitwa pod Wiedniem), Michał Milowicz biegający do toalety z biegunką (Kac Wawa), Mariusz Pujszo kopulujący z poduszką (Kac Wawa), Mariusz Pujszo reanimujący królika (Komisarz Blond i Oko Sprawiedliwości)
WYSTĘP PONIŻEJ GODNOŚCI: Piotr Adamczyk (Bitwa pod Wiedniem), Sonia Bohosiewicz (Kac Wawa), Marian Dziędziel (Komisarz Blond i Oko Sprawiedliwości), Roma Gąsiorowska (Kac Wawa), Borys Szyc (Kac Wawa)
PLAKAT: Ixjana, Komisarz Blond i Oko Sprawiedliwości, Nad życie, Sztos 2, Twoja Stara. Baśń

Galę wręczenia Węży 2013 transmitować zdecydowała się Telewizja Polska. Dosyć ryzykowana to decyzja, bo - jak w przypadku Złotych Malin - nie należy liczyć na to, by wygrani pchali się do odebrania nagrody. Czas pokaże - KLAPS! na specyficzną galę się wybiera i postara się na żywo tweetować relację z wydarzenia.
Tyle o Wężach. A poniżej, jak co miesiąc, zbiór mini-recenzji w stu czterdziestu znakach z ostatnich trzydziestu dni, a wśród nich, dla zdrowego kontrastu, żadnego polskiego tytułu.


ZŁODZIEJ TOŻSAMOŚCI/2013/Gordon. M. McCarthy i J. Bateman w rubasznej komedii jakich wiele. Wstydu nie ma, ale szału tym bardziej.

(2,5 x KLAPS! = prawie dobry film)

PROMISED LAND/2012/Van Sant. Damon vs. Krasinski w sprawie gazu łupkowego. Wzorcowy scenariusz - szkoda, że w służbie saudyjskich interesów.

(2 x KLAPS! = całkiem dobry film)

JACK POGROMCA OLBRZYMÓW/2013/Singer. Młodziak N. Hoult w miszmaszu dwóch brytyjskich baśni. Szkoda Singera do takiej CGI grochówki.
(3 x KLAPS! = przeciętny film)

HITCHCOCK/2012/Gervasi. Zamiast biografii mistrza, obraz jego relacji z małżonką, na tle produkcji Psychozy. Ładny, ale bez suspensu.
(2,5 x KLAPS! = prawie dobry film)

OZ: WIELKI I POTĘŻNY/2013/Raimi podrabia Burtona, i wychodzi to lepiej niż disneyowska Alicja. Szacunek za ciągłość z filmem z 1939 r.


(2 x KLAPS! = całkiem dobry film)

HANSEL & GRETEL: ŁOWCY CZAROWNIC/2013/Wirkola. Jakościowo blisko Van Helsinga, ale chociaż zdjęcia ładne. Plus J. Kulig na 3. planie.
(3 x KLAPS! = przeciętny film)


LOT/2012/Zemeckisa odwrót od CGI. Washington świetny jako pilot-alkoholik, ale scenariusz cuchnie plagiatem z Pilota Robertsona.

(2 x KLAPS! = całkiem dobry film)
LEMMY/2010/Olliver&Orshoski. Rockerzy jednym głosem o renegacie wśród renegatów - frontmanie Motörhead. 49% laurka, 51% ciekawy dokument.

(2,5 x KLAPS! = prawie dobry film)

WŁADZA/2013/Hughes. Crowe & Wahlberg w moralitecie bez specjalnych ambicji, ale satysfakcja jest i tak. Dobra rzemieślnicza robota.

(2 x KLAPS! = całkiem dobry film)

MAMA/2012/Muschietti. Mało oryginalny horror wygładzony producencką ręką G. Del Toro. Plus J. Chastain w gotyckiej stylizacji.


(2,5 x KLAPS! = prawie dobry film)




*[SŁOWA, SŁOWA, SŁOWA] to comiesięczne zestawienia publikowanych na Twitterze mini-recenzji. Cykl swego czasu zainspirowała reżyser Barbara Białowąs, oskarżając krytyka Michała Walkiewicza o wodolejstwo i gołosłowie w recenzji jej wiekopomnego dzieła - Big LoveStąd recenzencka ekonomia - maksimum treści w śmiesznych stu czterdziestu znakach.
Źródła: materiały dystrybutorów, Reaction Folder, Filmweb

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz